Virtuálna asistentka… Online asistentka… Možno ste tieto služby už niekedy využili, ale väčšina z Vás asi nie. Ak podnikáte, pravdepodobne máte pocit, že Vás pracovný čas nikdy nekončí. Máte tendenciu si robiť všetko sám. Výsledkom býva, že ste zavalení administratívnou a rutinnou prácou, ktorá je nutnosťou, ale primárne nevytvára Vaše príjmy, obrat, zisk…

Zobrať si niekoho do tímu, aj keď len virtuálne a na pár hodín, je veľké rozhodnutie. Ak však spĺňate niekoľko z nižšie uvedených znakov, mali by ste to zvážiť.

1. Rušíte alebo presúvate stretnutia – na ďalší deň, týždeň. Stretnutia, hlavne s klientom, sú dôležité pre Váš biznis. Pre klienta zmena termínu stretnutia dáva najavo, že nie je pre Vás dôležitý. Najatím online asistentky získate viac voľného času, ktorý môžete venovať dôležitým stretnutiam.

2. Nemáte čas na úlohy, ktoré ste si naplánovali – potrebujete dodržať termíny, ale rutinné každodenné úlohy Vám zaberajú toľko času, že na konci dňa zistíte, že to jednoducho dnes nedáte. Virtuálna asistentka Vám umožní venovať sa pre Vás dôležitým termínom a úlohám. Ostatné delegujete na ňu.

3. Neskoro odpovedáte na emaily – zákazníci očakávajú okamžitú odpoveď. Chcú mať zodpovedanú svoju otázku hneď. Ak neodpoviete dostatočne promptne, rýchlo stratia záujem. Externá asistentka môže pravidelne skenovať Váš mailbox a preposielať Vám len dôležité emaily, ktoré musíte zodpovedať Vy.

4. Váš zoznam úloh je nekonečný – naučte sa selektovať a delegovať. Určite si úlohy, ktoré nemusíte robiť Vy, ale virtuálna asistentka ich hravo zvládne. Váš program sa uvoľní a získate čas aj na rozmýšľanie o tom, kam posunúť svoj biznis.

5. Viete, že potrebujete pomoc, ale nechcete riskovať a zamestnať niekoho príliš skoro – zamestnať niekoho natrvalo je zložitý proces. Vybrať toho správneho je náročné. Čo keď nakoniec nezapadne? Čo ak to nebude ono? Virtuálna asistentka je jednoduchším riešením pre krátkodobé aj dlhodobejšie projekty. Ak si nesadnete, jednoducho spoluprácu nepredĺžite.

6. Pracujete na plné obrátky, ale klient má ďalšie požiadavky – ste dobrí v tom, čo robíte a záujem o Vaše produkty, či služby rastie. V prípade, že podnikáte sám, prípadne s menším tímom, Vaša kapacita je vyplnená na maximum. Máte niekoľko možnosti – zvýšiť svoje ceny, odmietnuť nové objednávky, alebo rozšíriť tím, aby ste mohli pracovať efektívnejšie. A dostávame sa k jednému z predchádzajúcich bodov – nemusíte sa hneď zaväzovať a prijať zamestnanca. Existuje aj jednoduchšie riešenie – virtuálna alebo online asistentka.

7. Ceny ste už zvýšili, aby ste stíhali pokryť záujem o Vaše produkty – v určitom bode si však uvedomíte, že ste na vrchole možnej cenovej úrovne pre Váš produkt a ísť vyššie už nie je východiskom. Rast tržieb je nutné riešiť iným spôsobom. Nastal čas kedy je naozaj potrebné rozšíriť kapacitu a začať riadiť postupný rast. Ak nie priamo prijatím stálych zamestnancov, tak aspoň podporou zvonka – externou asistenciou.

8. Administratívna práca Vám zaberá čas, ktorý môžete venovať klientom – zastavte sa a skúste si porozmýšľať koľko Vášho času percentuálne venujete aktivitám, ktoré Vám naozaj prinášajú zisk. A koľko času týždenne sa trápite s administratívnymi úlohami a inými podpornými činnosťami? Každá hodina takto strávená Vás stojí hodinu priemernej Vami účtovanej sadzby. Stojí to za to?

Našli ste sa vo väčšine situácií? Ako sa pohnúť z miesta? Prvým krokom je zistiť, ktoré rutinné úlohy Vám zaberajú najviac času a nerobíte ich rád. Počas jedného týždňa si robte záznamy o všetkých Vašich aktivitách a na konci týždňa si sadnite a pozrite sa na zoznam. Určite si, ktoré činnosti si musíte robiť sami a ktoré by ste mohli presunúť na virtuálnu asistentku. Napríklad: nahranie týždenných príspevkov na sociálne siete, aktualizácia článku na webovej stránke, sledovanie faktúr, inzerát a príprava pohovoru na nového zamestnanca atď. – to sú všetko činnosti, ktoré online asistentka určite zvládne za Vás.

Ako postupovať ďalej – o tom bude jeden z mojich nasledujúcich článkov.